veeraanpassing

 

Na eerst een tijd met een veerverhoging van circa 4 cm te hebben rondgereden (TJM veren) is besloten om de wagen verder te verhogen met een 6 cm verhogingsset van Pro Comp. Na onderbouw bleken de veren voor en achter los te komen. Voor de achterzijde zijn voor de onderzijde van 6 mm staal strippen gemaakt ter vervanging van de originele strippen, voor de bovenkant is een plaat met strip gemaakt (6 mm dik) om de veren vast te zetten. 

104.jpg (195588 bytes) 

Omdat de auto achter nog iets hoger te zetten is onder de onderste veerplaat nog een stalen plaat gemaakt van ruim 1 cm dik. Dit geeft een extra verhoging van circa 2,5 cm.

112.jpg (168113 bytes) 

Het voorlopige gevolg is een redelijke veeruitslag voor en achter (geen stabilisatorstangen gemonteerd) en een redelijk weggedrag.

103.jpg (205534 bytes) 

Aan de voorzijde zijn conussen gemonteerd waardoor de veren los kunnen komen en de volle slag van de schokbrekers benut kan worden

113.jpg (230390 bytes)   114.jpg (204297 bytes)

 

Het gevolg is dat in ieder geval met het voorwiel (onderkant band) 60 cm van de grond de overige wielen nog stevig aan de grond staan. Zie onderstaande plaatjes.

117.jpg (238332 bytes)   116.jpg (261709 bytes)      

juli 2003:

Voor het verder vergroten van de wieluitslag zijn bij Scorpion Racing in Engeland aangepaste rear radius armen gekocht, andere ophangpunten voor de schokbrekers en conussen.De armen moeten op onderstaande foto's nog gemonteerd worden.

Afbeelding 004.jpg (411070 bytes) Afbeelding 003.jpg (396154 bytes)  Afbeelding 002.jpg (279258 bytes)

 

De nieuwe set in de praktijk, één achterwiel is volledig ingeveerd de andere nog niet volledig uitgeveerd.

Afbeelding 041.jpg (483971 bytes)   Afbeelding 040.jpg (455302 bytes) 

Ondanks de mooie veeruitslag ben ik nog niet geheel tevreden, door het verlagen van de schokbreker ophanging is de ingaande slag wat beperkt. Eigenlijk zou de ophanging hoger moeten komen zodat er 4 of 5 inch langere schokbrekers kunnen worden gemonteerd. Als er tips zijn, met name met betrekking tot langere schokbrekers dan hoor ik dat graag. (info@lr-90.nl)

 

Februari 2004

Ook de DeCarbon schokbrekers blijken niet bestand te zijn tegen de spanningen welke ontstaan bij de wieluitslag. Er zijn nu Rancho RS5000 schokbrekers gekocht met oog - oog bevestiging in plaats van de originele oog - pin bevestiging.

rancho (10).jpg (85356 bytes)

Onderstaand enkele foto's van de nieuwe wijze van monteren. Aan de onderzijde is een nieuwe bevestiging gemaakt om de schokbreker te monteren (met dank aan Robin Gramberg).

rancho (3).jpg (42011 bytes) rancho.jpg (36872 bytes) rancho (2).jpg (48866 bytes)

En gemonteerd, en ja hoor probleem één hopenlijk opgelost kom je aan volgend probleem. Hoe ga ik een wiel wisselen onderweg. De hi-jack aan de zijkant van de auto betekent dat als het achterwiel loskomt ook het voorwiel al vrij is (krik net voor het achterwiel onder de rocksliders geplaatst). Hi-jack achterzijde auto dat blijft hij niet op de krik staan.

 rancho (12).jpg (53272 bytes) rancho (5).jpg (83615 bytes) rancho (7).jpg (31827 bytes) rancho (8).jpg (95867 bytes) rancho (11).jpg (98315 bytes)

En nu (november 2006) is een achterveer gebroken. Voordeel de boel kan weer verder aangepast worden. Er zijn progresieve veren met 4 inch verhoging besteld, nadeel ze moeten speciaal gemaakt worden omdat ze normaal in 2 of 3 inch verhoging worden geleverd. Zodra spullen binnen zijn volgt een update.

januari 2007

De veren zijn uit Engeland gearriveerd en gemonteerd. volgende stap wordt de turrets voor verlagen en de bevestiging van de achterschokbrekers verhogen zodat de langste rancho's 5000 of 9000 er onder kunnen (15 inch travel).